Adaptační program dítěte v MŠ
Vstup dítěte do mateřské školy je významnou událostí nejen v životě dítěte, ale i v soužití celé rodiny. Děti, které se do té doby pohybovaly převážně v kruhu rodinném, najednou poznávají jinou společnost, nové kamarády i dospělé a nové prostředí. Musí se podřídit určitým pravidlům a už nejsou jen ony středem pozornosti. Některé děti se s touto změnou vyrovnávají snadno a s jistotou, jiné potřebují delší čas na přivyknutí nové situaci.
Naším velkým přáním je, aby se děti cítily v mateřské škole spokojené a chodily do ní rády. K zápisu do MŠ přicházejí děti s rodiči a mohou si tak společně prohlédnout prostory školky, seznámit se s režimem dne, s nabídkou vzdělávacího programu apod.
Co mohou rodiče vykonat, aby byl vstup dítěte do MŠ úspěšný
- Chodit s dítětem mezi děti, a to i tehdy má-li sourozence
- Nechávat dítě na určitou dobu v péči jiného známého člověka, chodit s ním do nových prostředí
- Zaměřit se na dovednosti sebeobsluhy (při jídle, na toaletě)
- Rozvrhnout si čas tak, abychom na dítě nemuseli spěchat, má-li věci dělat samo
- Udělat si čas na každodenní společnou chvilku u hry
- Udělat si čas na čtenou pohádku
- Během dne využívat možnosti si s dítětem povídat
- Oceňovat, co se dítěti daří a jasně odmítnout nevhodné chování a vysvětlit mu proč
- Vyvarovat se výhružek typu: ,,Počkej, až budeš ve školce…!“, dítě se pak bude obávat školky předem
- Opatrně zacházet s vychvalováním školky: ,,Jak tam bude všechno super!“. Je nutné se držet reality a mluvit o tom, co asi všechno tam bude dítě moci dělat. Vyhneme se tak vytvoření nereálných představ a následného zklamání
Co všechno by mělo umět při vstupu do MŠ
- Chodit, lézt, běhat a vůbec se samostatně pohybovat
- Sedět po dobu jídla u stolu, používat lžíci, pít z hrnečku
- Umývat si ruce a utírat se do ručníku
- Používat toaletu z vlastní iniciativy
- Chodit po schodech s přidržováním zábradlí
- Snažit se uklízet si po sobě hračky
- Reagovat na pokyny
- Dorozumívat se o běžných věcech s dospělými i dětmi
-
Spolupráce mezi pedagogy
- Navázání vzájemné dobré spolupráce mezi pedagogy MŠ a rodinou je základní podmínka pro kvalitní spolupráci
- Během adaptačního období je vhodné, aby rodiče sdělili učitelkám potřebné informace o vývoji svého dítěte, jeho zdravotním stavu a dalších specifikách, jež považují za vhodné sdělit v zájmu úspěšné adaptace dítěte (viz dotazník pro rodiče)
Adaptační plán
- Dle možností rodiče nabídnout zpočátku dítěti půldenní docházku (bez odpoledního spánku v MŠ), aby všechny změny probíhaly postupně a plynule
- Domluva s rodiči na možnosti kratšího pobytu MŠ, nebo na aktuální informaci o chování dítěte (telefonicky…)
- Dovolit dítěti, aby si s sebou vzalo do školky svou oblíbenou hračku, existence pevného bodu zmenšuje nejistotu a případný strach z neznámého prostředí
- Vodit dítě do školky vždy ve stejný čas a vyzvedávat je pokud možno ve stejnou hodinu
- Používat konkrétní údaje o tom, kdy ho vyzvednete - po obědě, po svačině (nejen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod.)
- Rozlučte se krátce a loučení dlouze neprotahujte! Někdy loučení představuje větší problém pro rodiče než dítě, proto je zbytečně nestresujte
- Ujasněte si, jak se k pobytu svého dítěte ve školce stavíte vy. Pokud máte obavy z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčeni, že své dítě do školky chcete dát, tak jej tam zatím nedávejte
- Buďte citliví a trpěliví
- Vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo – ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte, každý má své povinnosti, vy práci, vaše dítě školku
- Komunikujte s učitelkou
- Dítě za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte
- Pozitivně je motivujte
- Neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné, vydržet takovou dobu bez maminky
- Vyzdvihněte jeho pěkné zážitky. Zeptejte se vašeho dítěte s kým a na co si hrálo, jak se mu ve školce líbilo
Rady pro rodiče
- Buďte důslední a nenechte se obměkčit. Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školky, nedejte se přemluvit a trvejte na svém!
- Nestrašte své dítě školkou
- Za problémy s přivykáním je v žádném případě netrestejte
- Netvrďte dítěti cestou do školky, že jdete na procházku, k lékaři a nepodávejte dětem nepravdivé informace o tom, v kolik je přijedete vyzvednout
- Neopakujte dítěti pořád dokola, že má být hodné
- Potřebné informace mohou rodiče získat na webových stránkách MŠ
- Paní učitelky přihlíží vždy k individuálním potřebám každého dítěte a svým profesionálním přístupem jsou připravené Vám pomoci, podat potřebné informace, případně Vám poradit, co by pro vaše dítě bylo v rámci snadné adaptace nejvhodnější.
Milí rodiče,
záleží jen na Vás, zda využijete některé z možností našeho adaptačního programu, protože znáte své dítě nejlépe.
Cílem naší MŠ je,
aby čas strávený ve školce byl pro dítě radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem dobrých základů do života i do vzdělání.
Na spolupráci se těší paní učitelky: Vopařilová Soňa
Bc. Miroslava Kubíková
asistentka pedagoga: Věra Jarolímková
paní školnice: Michaela Tlapáková